Srhljivo! Realnost na odru!*

*Kritika je bila objavljena na Kulturi v Večeru dne 3. 2. 2012. Fotografiji s spletne strani ljubljanske Drame, avtor Peter Uhan.

Bertold Brecht: Ustavljivi vzpon Artura Uia
Režija: Eduard Miler
Ogled: 29. 1. 2012, traja 2 uri in pol, ima 1 odmor

Izrazita, mestoma naravnost grozljiva podobnost z realnim stanjem na rodni grudi dela iz Ustavljivega vzpona Artura Uia obvezno lekcijo kar najširši populaciji, kajti naša družba krvavo potrebuje boljši kratkoročni zgodovinski spomin in bi ji Brecht v tem oziru mogel služiti za zelo dobro oporno točko. Pa tudi sicer bi si veljalo Brechtova dela čimprej priskrbeti v kar se da zajetnem obsegu, preden bo, spričo gorke aktualnosti njegove misli, pri nas prepovedan in spaljen. Floskule o gledališču, na primer, ki da drži družbi ogledalo, so v konkretnem primeru boleče presežene, ker v njem ne gre več za odsev, marveč za identifikacijo. Če jo gledamo s tega vidika, je odrska upodobitev ljubljanske Drame na največjem odru sosednjega Cankarjevega doma uspeh – že zato, ker je (v teh časih). Spričo tematike pa je naravnost sijajno tudi, da je postavljena v drugem okolju in je posledično na presenetljivo razpolago (vsaj do neke mere) drugačni publiki.  


 Kar pa se uprizoritve same sicer tiče, je treba takoj izpostaviti izjemno srečnost roke, ki je izbirala nosilca naslovne vloge – in izbrala Jerneja Šugmana. Še enkrat več nosi slednji celotno uprizoritev na svojih ramenih, kar opravi od začetka do konca odlično, suvereno in popolnoma prepričljivo. Šugman tako rekoč z vsemi svojimi magistralnimi vlogami vsakič znova dokazuje genialno mojstrstvo v obvladovanju svojega poklica. Ansambel Drame z glasbenimi gosti je na svojem (visokem) nivoju, vendar bi težko rekli, da se posebej razigra, kar pa gre predvsem pripisati kombinaciji velikosti odra in režijske zasnove.
Volumen odra je prestavi občutno prevelik, ne glede na visoko tridelno konstrukcijo, ki ostaja v velikem delu neizkoriščena in daje zato prej vtis prostorskega polnila kot nujnega scenskega elementa. Oder Gallusove dvorane je ogromen, da je po njem moč delati prepričljive kroge celo z električnimi avtomobilčki, režija pa po mojem mnenju neinventivno niza prizor za prizorom z domala univerzalno logiko vstopov izza (o)srednjega »stebra«, v katerem (in pred njim) sedijo glasbeniki. Občasno, a brez očitnega namena ali učinka (razen v enem primeru, tj. v dialogu med gangsterjema Uijem in Romo), se dogajanje seli na rampo, večinoma pa se godi v grozdih sredi odra, nekajkrat se razpotegne po vertikali v gornja nadstropja scenske konstrukcije, da vzpon iz naslova postane dobeseden, a tudi to nima posebnega učinka, čeprav so intence pomenskih podčrtav očitne. Predstava v strogo tehničnem smislu se zvede na pusto linearno menjavanje prizorov, ki brez kakšnih inventivnih domislic ali prepričljivejših režijskih intervencij sledi Brechtovi zgodbi. Posledično je potek uprizoritve neenoten, v trajanju ekspozicije čvrst, nato se stvar počasi razpotegne, po premoru nadaljuje z istim tempom, nato pa se dobre pol ure pred koncem očitno pospeši, spričo česar je dogajanju z zakoncema Dullfeet, glede na težo in pomen te zgodbe za razumevanje celote, odmerjenega premalo časa.     


 Izjemno je, skratka, da je Brechtov Ustavljivi vzpon Artura Uia na sporedu v slovenskem jeziku na slovenskem odru v tem neovrgljivo krasnem, sijajnem času za slovenski narod, nacijo in državo, in vse prej kot nepomembno je, da ga na največjem odru v državi uprizarja naš najboljši dramski ansambel. Gre za naključja, ki pa so enkratno sovpadla – in kadar jo realnost udari na take strune, ji gre vsaj ta kritika tu z veseljem za spremljevalni vokal.    

Ni komentarjev:

Objavite komentar