Izzivalno oblečena mlada ženska stoji ob
zadnjem sedežu odprtega športnega avtomobila, se z eno roko oklepa belega
usnjenega naslonjala sprednjega sedeža, z drugo mikrofona, ter na ves glas prepeva,
kako ni vse v denarju, denarju, denarju, in kako velja na listič s ceno
preprosto pozabiti, k-čing, k-čing. Naš edini cilj je le, pripraviti svet do
plesa. Pa kaj vam je vendar, pozabite denar, kar šteje, sta lepa duša in čisto
srce – no, pa zavrtela bi se rada. To je nekako, kot bi morje reklo, ah, meni
ni do vode. Jessie J je angleška pevka zabavne glasbe in gotovo se ne zaveda,
kako cerebralno banrkotirana je njena paradoksalna pozicija. Živeč v milnem
mehurčku se niti ni treba. S polno ritjo je sranje popolnoma neproblematično.
Res, sama sreča, da ljudem pod pragom revščine odklapljajo elektriko, s tem jim
je ogled te definicije pojma »hipokrizija« prihranjen.
Galaksijo ali dve stran, v bolj realnem
vsakodnevnem svetu, se vsakič, ko zasledim ime prejemnika katere od nagrad na področju
umetnosti, ne morem načuditi, kako ljudje očitno še vedno zmorejo, narediti
nekaj izjemnega, proizvesti v teh usmrajenem, gnilem času presežek, in da
obstajajo drugi, ki so to sposobni videti in nagraditi. Seveda tudi v kulturi,
tu si verjetno nihče ne dela iluzij, obstaja kot povsod drugod falanga
kruhoborcev, v glavnem sestavljena iz večinoma impotentnih (vsaj v umetniškem
smislu) povprečnežev, ki se morajo preko postelj, prijateljev, (proti)uslug,
intrig ipd. priplezati do nagrad, priznanj, štipendij, statusov ipd. Nima se
smisla slepiti, tudi v umetnosti obstaja množica ljudi, ki bi od nje radi dobro
in udobno živeli, od sebe pa so tudi v času, ko je bilo to še mogoče, dali bolj
malo fig. A absolutno napačna je politika vlade, ki ji na tihem pritrjuje
precej onih, ki se s produkcijo umetnosti ne ukvarjajo, da bo s splošnim
zategovanjem pasu ter z dodatnimi katastrofičnimi ukrepi, ki smo jim bili (in
jim gotovo še bomo) priča, prezračila zatohle artistične vrste ter naredila
red, da bodo torej do navideznega udobja državnih jasli zdaj upravičeni le res
vrhunsko vrhunski umetniki. Po kakršnihkoli kriterijih postavimo letvico, ki
naj izmeri to vrhunskost, dejstvo ostaja: kot večina ljudi v drugih poklicih je
tudi večina umetnikov povprečna. A med njimi kdaj kdo dejansko je kot sonce
zasijal. Problem je, da to zdaj ni več mogoče. Represivne vladne politike na
področju kulture so z vsiljevanjem logike boja za preživetje izsesale iz njenih
ustvarjalcev večino za kreativne preboje nujnega potenciala, ti preboji pa bi
naj bili (vsaj v teoriji) edino relevantno merilo za razna nagrajevanja ter posledično za
zagotavljanje položaja slovenske kulture, kakršen ji v sistemu vrednot te
države upravičeno pripada. V poblaznelem času, ki umetnike in kulturne delavce
nasploh, ki so že doslej živeli, razen res redkih izjem, tam okoli praga
revščine, saj je bilo s sredstvi za kulturo tudi v bolj obetavnih časih
nemogoče preživeti, sili v vsakodnevno razmišljanje o plačevanju položnic in o
tem, kako in kaj jesti, je nemogoče pričakovati, da bo iz nič nastajala
vrhunska umetnost. Ta država je nora, če misli, da se bomo kar razblinili. Po
eni strani nam postavlja višja in višja merila kvalitete, po drugi strani pa si
v njej ne moremo zagotoviti niti minimalnih pogojev za delo. Na to igro
enostavno ne moremo pristati. Pravila niso jasna, pozicije so do kraja
neenakovredne. Ostaja nam zgolj, da se sodelovanju vnaprej odpovemo.
Razumem, vladna logika sloni na izključno
ekonomikastičnih načelih. Ne delam si utvar, da se v optiki te logike vladna
gosposka ne bo vsakič, ko bo zato še tako minimalna prilika, zatekla v populistične
floskule o zajebanih pesmih, nerazumljivih predstavah, o gatah, obešenih na
steno v galeriji, ki da naj bi bile zdaj umetnost, al kaj, dejstvo je pač, da
nisem niti premiera niti superministra v dvanajstih letih rednega obiskovanja
vseh ljubljanskih gledališč enkrat samkrat videla med publiko. Prav, tu ni kaj,
vsem pač ni dano razumeti, tudi jaz marsičesa ne razumem – a na kraj pameti mi
ne pade, da mi to, da ne razumem, podeljuje legitimnost, da uničim. S to vlado
imam dva problema. Prvi je njena netransparentnost, hlinjenje zavezanih rok in
skomiganja z rameni. Žal, ne gre. Saj bi, pa ne moremo. Ne da se. A vendar
vidite vse te lačne otroke?! Ja, seveda, za otroke nobenega zidu. Dvignite
roke. Kaka umetnost neki, ljudje stradajo! Drug je njena kratkovidna bebavost.
Dejstvo je namreč, kdor posiljuje kulturo, mu bo tič kmalu odpadel. Kolikorkoli
strasti že prinaša denar, je po svojem bistvu, no, prazen. Menjalno sredstvo
pač. Brez substance. Tu seveda ne bomo prišli skupaj. Mi smo idealistični sanjači,
ki živimo po luknjah, oni kupujejo, prodajajo, poslujejo.
Mi s tem, kar delamo, ne moremo dobiti dostojnega
dela. Ne moremo zaslužiti za življenje. A mi ne bi radi zgolj preživeli.
Drznemo si gojiti zahtevo po življenju. Osebno se mi zdi to celo zgolj
izhodišče. Vladajo nam ljudje z dimatralno nasprotnim merskim sistemom, v
katerem smo s tem, kar znamo, odveč in docela nevidni. Zanje svet je in bo zgolj
mantra k-čing, k-čing. Če je v tem hipu kaj na nas, je, prestaviti očišče. Da
dobimo nazaj vsaj svoj obstoj. Da se nas vidi.
* To kolumno sem napisala lani novembra za objavo na enem od spletnih medijev, ki pa še ni zaživel, jaz pa sem se vmes že poslovila od njega, zato jo zdaj objavljam tukaj.
Ni komentarjev:
Objavite komentar